Kinderopvang KOSMO

KOSMO biedt kinderopvang voor kinderen van 0 tot 13 jaar op meerdere vestigingen in Twente en de Achterhoek.

Kinderdagverblijf Kiekeboe in Lichtenvoorde biedt kinderopvang aan voor kinderen van 0 tot 4 jaar, Okidoki en Hupsakee zijn twee peutergroepen voor kinderen vanaf 2 jaar en Buitenschoolse opvang (BSO) Binnenstebuiten voor kinderen van 4 tot en met 12 jaar.

Kinderopvang Kiekeboe:

Kinderopvang Kiekeboe is een kinderdagverblijf gevestigd in basisschool Frans ten Bosch aan de Rode van Heeckerenstraat in Lichtenvoorde. Binnen het kinderdagverblijf zijn er twee groepen. In beide groepen zijn er maximaal 16 kinderen tegelijk. In beide groepen zijn knusse speelhoeken ingericht met speelgoed passend bij de leeftijd. Voor de allerkleinsten is er een grote grondbox om veilig rond te kruipen en nieuwe dingen te ontdekken.

PeuterPlus Okidoki en Hupsakee

Bij de PeuterPlus krijgen de kinderen (extra) voorbereiding op hun basisschooltijd. Want als je kind 4 jaar is, mag hij naar de basisschool. Peuters zijn leergierig en willen graag groot zijn. Zo wennen de kinderen aan het samen met andere leeftijdsgenootjes de dag door te brengen.

Een mooie start, spelenderwijs leren met leeftijdsgenootjes in een veilige en huiselijke omgeving. Door de veilige omgeving leren peuters dat ze zich ook op andere plekken thuis voelen. De dagen zijn leuk, leerzaam en uitdagend. Kinderen hoeven niets, maar mogen van alles. Kan een peuter op een bepaald ontwikkelgebied een steuntje in de rug gebruiken? We bieden de mogelijkheid om Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) in te zetten, hierin werken we met een VVE coördinator voor extra ondersteuning.

Bij de PeuterPlus proberen we door middel van een vaste structuur zoveel mogelijk herkenning in de dag te creëren voor de kinderen. Naast een vaste dagindeling werken we themagericht. Dit sluit aan bij de belevingswereld van het kind. Door dat de thema's 6 weken duren hebben we veel verdieping op meerdere ontwikkelgebieden, maar we doen dit altijd spelenderwijs. Op de groep kun je zien welk thema er op dat moment actueel is. Ook in de kring lezen we uit boeken voor die passen bij het thema of doen we een gezamenlijke activiteit die hierbij past. De groepen zijn ingedeeld in meerder hoeken. Zo hebben we een auto/blokkenhoek, huishoek, thema/leeshoek, puzzel-, spelletjes- en een knutseltafel. Zo kunnen de kinderen zelf kiezen waar zij willen spelen tijdens vrij spel. Maar ook de inbreng van de pedagogisch medewerker vinden de peuters erg fijn.

Buiten kunnen de kleintjes rennen, fietsen, schommelen en spelen in de zandbak. Samen met leeftijdsgenootjes voetballen of verstoppertje spelen. Gezellig met zijn allen bewegen in de buitenlucht. We spelen vaak met de kleuters van de Frans ten Bosch school buiten op het schoolplein. Op deze manier krijgen de peuters contact met de kleuters en leren ze de juffen kennen. Ook komen de kinderen van groep 8 regelmatig bij ons voorlezen in kleine groepjes. Ze zoeken dan een gezellig plekje op de groep en lezen dan een aantal peuters voor.

Buitenschoolse Opvang

Binnenstebuiten In het bijgebouw op het schoolplein worden de kinderen opgevangen in twee groepen. De eerste groep is voor kinderen van 4 tot en met 7 jaar en daarnaast is er een groep van 4 tot en met 12 jarigen. De lokalen zijn ingedeeld in (thema)hoeken die passen bij de leeftijd. Voor de jongere kinderen is er uiteraard een huishoek, winkeltje en een bouwhoek. Voor de oudere kinderen zijn er onder andere een techniekhoek en knutseltafel. Maar misschien wel het mooist van allemaal: er is een heus podium met discolampen om je eigen feestje te vieren of toneelstuk op te voeren!

Samen spelen, ontdekken, vriendschappen sluiten, na schooltijd je verhaal doen in een rustige, vertrouwde omgeving. Dat is wat we de kinderen van 4 tot en met 13 jaar bieden op de buitenschoolse opvang. De ruimtes zijn gezellig en sfeervol ingericht. Kinderen leren samen spelen, sluiten nieuwe vriendschappen buiten hun eigen klas en school om, leren van de activiteiten en van elkaar. Op school 'moeten' kinderen al veel doen, bij de BSO doen we dingen in overleg. We bieden een duidelijke structuur en voldoende aanbod in activiteiten.

Groepsindeling:

• Kiekeboe (0-4)
• Okidoki (2,5-4)
• Hupsakee PO (2-4)
• BinnensteBuiten 1 (4-7)
• BinnensteBuiten 2 (4-13)

Voor meer informatie over de kinderopvang en BSO van KOSMO klik hier.